Cykelklassiker produceras nu på nytt

Per-Olof Kippel i Tomelilla, vill lansera ett nygammalt sätt att ta sig fram i trafiken – på höghjuling.Redan när han första gången testade 1800-talscykeln med...

Per-Olof Kippel i Tomelilla, vill lansera ett nygammalt sätt att ta sig fram i trafiken – på höghjuling.
Redan när han första gången testade 1800-talscykeln med ett jättehjul där fram väcktes tanken på nytillverkning.

Hittills i år har han tillverkat 50 stycken i sin lilla fabrik i Tomelilla i Skåne och nästan alla är sålda. Nu är målet att komma upp i en produktion på 200 höghjulingar om året.

– Idag är allting så oerhört kontrollerat och säkrat. Det här är precis tvärtom, du kan jämföra det med att klättra i berg. Det är motsatsen till det vi håller på med annars, man behöver det, säger Per-Olof Kippel.

Visst finns det en anledning till att höghjulingarna snabbt försvann när en mer modern cykelvariant lanserades. Moderna cyklar är snabbare, säkrare och mer praktiska. Men på en punkt utmärker sig höghjulingen, anser Per-Olof Kippel, och det är själva upplevelsen. På höghjulingen sitter du högt upp, adrenalinet rusar till och cykelturen kräver fullständig koncentration.

– Det är adrenalin på en gång. Så fort du sitter i sadeln är du superspänd och glädjen bara bubblar inom dig. De allra flesta beskriver att det är som att lära sig cykla en gång till.

Scroll to Top