Artiklar

Skribent: Malin Gavelin


Anders Wallensten: Sluta jaga snabba lösningar!
Anders Wallensten: Sluta jaga snabba lösningar!
Vad är svaret på vår nutida hälsogåta? Det bestämde sig läkaren Anders Wallensten för att ta reda på en gång för alla. Svaret hittade han bland annat i mänsklighetens ursprung.
Inred rätt för hälsans skull
Inred rätt för hälsans skull
Med hjälp av gröna växter, lugnande bakgrundsljud och saker med affektionsvärde kan du påverka ditt välmående och till och med förlänga livet. Det visar den senaste forskningen på området.
Rolig gummibandsträning med Sofia Åhman!
Rolig gummibandsträning med Sofia Åhman!
Sugen på att kicka igång det nya året med ett skönt och skonsamt träningspass på hemmaplan med Sofia Åhman? Här visar hon hur du med ett fiffigt gummiband som enda hjälpmedel kommer åt alla stora musklergrupper i hela kroppen.
Ta ett bastubad för hälsans skull!
Ta ett bastubad för hälsans skull!
Avslappning och njutning i all ära – men visste du att bastubadet också är rena dunderkuren för hälsan? Det kan lindra allt från psoriasis och hjärtsvikt till depression och ångest, visar forskning.
Så kan du njuta av julen – även om du är ensam
Så kan du njuta av julen – även om du är ensam
Doften av granen och grönkålens intensiva djupa grönska. Julen bjuder på mängder med njutning för alla sinnen – även för den som firar ensam. Och genom att vara närvarande och uppmärksam i nuet kan du höja ditt välmående och ta tillvara allt det som julen har att erbjuda.
Därför mår vi bra av att ge – 4 goda skäl
Därför mår vi bra av att ge – 4 goda skäl
Julen nalkas och med den julklappsinköpen. Men en gåva är inte enbart till glädje för mottagaren. Att ge är – tro det eller ej – riktigt bra även för den egna hälsan.
Så bejakar du livet när  du blir äldre
Så bejakar du livet när du blir äldre
När kroppen åldras väcks inte sällan något annat till liv inom oss. Vi börjar inse att vi är en del av en större helhet och får tillgång till delar av oss själva som vi inte tidigare har bejakat, eller förstått. Det menar psykologen Patricia Tudor Sandahl.
24 genvägar till en sundare jul
24 genvägar till en sundare jul
Julen står för dörren och för många betyder det att motion och hälsosam mat sätts på stand by till januari. Men så behöver det inte vara! Passa på att ge dig själv några riktigt sunda klappar längs vägen så behöver nyårslöftet inte bli så betungande.
Hälsojournalen: Därför blir du frusen!
Hälsojournalen: Därför blir du frusen!
Hör du till dem som ständigt går omkring och huttrar – trots att andra runt omkring dig verkar helt oberörda? Kanske ligger något av följande tillstånd bakom? I sådana fall finns det mycket du kan göra åt det!
Våra husdjur allt viktigare under pandemin
Våra husdjur allt viktigare under pandemin
Inga gymbesök, ingen crawlkurs och inget umgänge med barnbarnen. Som 70-plussare fick Catharina plötsligt sluta med allt som var roligt när coronapandemin drog in över världen. Räddningen blev köpet av chihuahuan Figge som både ger mysigt sällskap i soffan och härliga endorfinkickar i parken.
Ge kroppen rätt sorts fett!
Ge kroppen rätt sorts fett!
Din kropp behöver fett för att må bra – men inte vilket fett som helst. Både omega-3 och omega-6 är en viktig del av en sund kost. Men vad ska du äta för att få i dig tillräckligt av de båda fettsyrorna?
Läk själen med mindfulness
Läk själen med mindfulness
Ibland gör livet ont för alla – både psykiskt och fysiskt. Men aktuell forskning visar att mindfulness är en effektiv metod för att hjälpa oss att bära själslig smärta.
Experten svarar på 10 frågor om vaccin
Experten svarar på 10 frågor om vaccin
Ska jag vaccinera mig mot influensa som vanligt i år? Och hur gör jag om coronavaccinet kommer? Frågan om vaccinationer har sällan varit hetare än denna höst och vinter. Ola Gavelin, allmänläkare på Min doktor, reder ut vad som gäller.
Sov bättre med Mosleys sömnskola
Sov bättre med Mosleys sömnskola
Går det att programmera om kroppen till bättre sömn på bara fyra veckor? Ja, menar läkaren Michael Mosley, aktuell med boken Mosleys sömnskola, där han utlovar omvälvande resultat för alla som brottas med sömnsvårigheter i någon form.
Små tips som hjälper dig att leva i nuet
Små tips som hjälper dig att leva i nuet
Att må bra och leva livet är en konst. Men genom att vara nyfiken, empatisk och inte glömma att ta hand om sig själv kan man komma en god bit på vägen, menar Mats och Susan Billmark som är aktuella med en ny bok på temat.
Sitter du för mycket? Upp och stå!
Sitter du för mycket? Upp och stå!
Många svenskar lever stillasittande liv – något som i förlängningen kan leda till både hjärtbesvär och diabetes. Men bara genom att ställa dig upp med jämna mellanrum kan du göra stor skillnad för din hälsa.
Mörkt och deppigt? Hitta din höstkraft!
Mörkt och deppigt? Hitta din höstkraft!
Hösten är här – och med den mörkret och mindre socialt umgänge för många av oss. Men misströsta inte! Det finns mycket du kan göra för att öka ditt välbefinnande och höja din energinivå vid den här tiden på året, menar psykologen Fredrik Sandin.
Glutenfritt? Vi guidar dig rätt!
Glutenfritt? Vi guidar dig rätt!
Är du glutenintolerant eller känner du bara att du mår bra av att slopa gluten i maten? Vi guidar dig till bra alternativ och rätar ut alla frågetecken i glutendjungeln.
Så påverkas du av ett glutenstopp
Så påverkas du av ett glutenstopp
Trodde du att glutenfritt automatiskt betyder lägre vikt och bättre hälsa? Så är inte riktigt fallet. Men gör du kloka val och byten av livsmedel kan du både tappa kilon och bli gladare på köpet.
5 sätt att öka må bra-hormonet
5 sätt att öka må bra-hormonet
Precis som vi behöver mat, vatten och syre för att överleva – så behöver vi fysisk närhet. I tider av social distansering kan det uppstå ett tomrum som kan göra oss både nedstämda och ångestfyllda. Men det finns sätt att frigöra må bra-hormonet oxytocin på egen hand och därmed lindra hungern efter närhet.

Filtrering

Kategori
















Tagg


Skribent