Resestrul – här är dina rättigheter

Piloter som strejkar, borttappat bagage eller en illasinnad influensa – ibland blir resan inte som man tänk sig. Här är tipsen som kan rädda din semester.

Planera för en säker resa

Försäkringar Kontrollera att du har en reseförsäkring. I hemförsäkringen finns ett bra grundskydd som du kan utöka.

Avbeställningsskydd Kan ingå när du köper resetillägg till din hemförsäkring eller betalar resan med kort. Måste du avbeställa din resa för att du blivit akut sjuk eller råkat ut för ett olycksfall behöver du visa upp ett läkarintyg.

Beställ det blå kortet EU-kortet är ett bevis på att du har rätt till samma akutsjukvård som medborgarna i ett annat land till samma pris. Kortet gäller för resor inom EU/EES och Schweiz och bara hos vårdgivare anslutna till det allmänna sjukvårdssystemet. Kortet ger inte rätt till ersättning för hemresor med till exempel ambulansflyg. Därför är det viktigt med en privat reseförsäkring. Inom Norden finns ett speciellt avtal.

Kortet är gratis och beställs på forsakringskassan.se eller sms:a EUKORT + personnummer till 71020.

Risk för miljonsmäll Den som saknar försäkring och är utanför EU riskerar en ekonomisk smäll om något händer. Ambulansflyg från Asien kan kosta över 1 miljon, intensivvård i USA 40 000 kronor per dygn.

Källa Konsumenternas Försäkringsbyrå

Försenat eller inställt flyg

Ibland ändras tidtabellen och då är det viktigt att läsa informationen som flygbolaget skickar ut. Kontakta alltid flygbolaget om en försening påverkar dig eller om flyget är inställt. Flygbolaget måste få möjlighet att boka om dig eller på annat sätt rätta till problemet. 

Blir flyget försenat ingår ofta ett skydd i din försäkring. De flesta försäkringsbolag har en karenstid innan det blir en ersättning, en vanlig gräns är åtta timmars försening. Också flygbolaget kan vara skyldigt att betala ut ersättning vid försening eller inställt flyg. Även en flygstrejk kan ge rätt till ekonomisk ersättning, en bedömning görs från fall till fall.

Exempel Omar hade köpt flygbiljett från hemorten till Stockholm på ett flygbolag och från Stockholm till Iran på ett annat. När han kom till hemortens flygplats var flyget inställt. Därmed missade han även flyget till Iran och fick köpa en ny biljett. Inrikesflygbolaget sa nej till ersättning, men ARN gav Omar rätt. Inställt flyg kan innebära merkostnader för resenärerna och det är bolaget skyldigt att ersätta.

Sjukdom/olycka

Hemförsäkringens reseskydd och andra reseförsäkringar täcker i normala fall sjukvård vid olycksfall och akut sjukdom samt hemtransport. 

Ha alltid med försäkringsbeskedet och kontakta larmcentralen ditt försäkringsbolag är anslutet till innan du söker vård akut, så får du hjälp att hitta ett vårdställe som omfattas av ditt försäkringsskydd eller att arrangera eventuell hemtransport.

Reser du inom EU/EES eller Schweiz, visa EU-kortet som ger dig rätt till samma akutsjukvård som medborgarna i det aktuella landet (se notis).

Se till att få ett läkarintyg där läkarens samtliga ordinationer framgår. Är det till exempel sängläge på hotellrummet ska det stå. Intyget är avgörande för om du kan få ersättning. Spara alla kvitton. Du kan i vissa fall få ersättning för outnyttjade semesterdagar men villkoren varierar.

Exempel Carina med familj var i Thailand när dottern sprang in i en glasdörr, spräckte en muskel i smalbenet och tvingades gå med gipsskena i flera veckor. Läkaren skrev dock inte i läkarintyget att dottern ordinerades vila på hotellrummet och därför fick familjen ingen ersättningsresa. ARN gav inte Carina rätt. 

Stöld/borttappade saker

Det är svårt att få ersättning för stöldbegärlig egendom, utom vid rån eller väskryckning. Stöldbegärlig egendom är till exempel pengar, bankkort, mobiler, smycken, dator och kamera. Har du en mer omfattande försäkring kan du även få ersättning för ficktjuv-eri. Att glömma eller tappa saker ger ingen ersättning. 

Spärra kortet så snabbt du kan om det blir stulet eller försvinner. Annars kan du få svårt att få tillbaka pengar som tjuv-en lyckats få ut. Har du blivit bestulen är det viktigt att göra en polisanmälan på plats. Det dokumentet behövs för att du ska kunna få ersättning.

Exempel Göran råkade tappa bort sin kamera under en resa och ville ha ersättning från försäkringen. Men det gick inte, att själv tappa bort något anses inte vara en “utifrån kommande händelse” och då gäller inte försäkringen.

Problem med biljetten

Resenären är skyldig att kontrollera att namnet är rätt-
stavat och att alla andra uppgifter på biljetten stämmer. Namnet måste vara detsamma som på passet, annars är biljetten inte giltig. 

Exempel På flygplatsen upptäckte Bianca att namnet var felstavat och var tvungen att köpa en ny biljett. Resebyrån ville inte ersätta henne. Hon anmälde till ARN, som gav resebyrån rätt. 

Missnöje med hotellet

Ibland motsvarar hotellet inte bilderna på nätet eller i resekatalogen. Oavsett anledning är det viktigt att säga ifrån direkt. Arrangören måste få möjlighet att rätta till felet och till exempel flytta gästerna till annat rum eller hotell. 

Exempel Gunnel och hennes vän-inna köpte en paketresa till Spanien. Det var högljutt kring hotellet och Gunnel klagade till resebyrån när hon kom hem. Men någon ersättning fick hon inte. Klagomål ska framföras på plats. 

Försvunnet bagage

Försvinner bagaget ingår ofta ett skydd i försäkringen. De flesta bolag har en karenstid innan det blir en ersättning. Det är viktigt att anmäla det försvunna bagaget direkt på flygplatsen, detsamma gäller om bagaget är skadat. 

Alla flygbolag ska kunna ta emot reklamationer på flygplatsen. 

Exempel Georgs ena resväska försvann på flygresan hem från Madrid och en annan skadades. Georg ville ha ersättning från resebyrån, men fick nej. Han hade inte gjort en anmälan på flygplatsen direkt när han hade landat. Dessutom är det flygbolaget som är ansvarigt för eventuell ersättning.

Problem med visum

En resenär är skyldig att själv kontrollera visumbestämmelser, även på mellanlandningar.

Exempel Mikael hade köpt en flygresa från Göteborg till Lima via Miami. När han skulle checka in fick han veta att det krävdes visum vid mellanlandningen i Miami. Han fick inte checka in och ville ha ersättning av resebyrån, men ARN avslog begäran.

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top