Så undviker du att bli lurad av bluffakturor

Nu sprids bluffakturorna från varningslistade Bolagsupplysningen igen. Camilla Berggren, som blev lurad för drygt ett år sedan, vill varna andra.

Icakuriren har tidigare skrivit om nätkatalogen Bolagsupplysningen, som sedan flera år står på Svensk Handels varningslista. Nu är företaget åter aktuellt med ett utskick där företagare uppmanas fylla i eller ändra sina uppgifter och skicka in. Sedan kommer en faktura på nästan 5 000 kronor.

För drygt ett år sedan kom ett brev till formgivaren Camilla Berggren i Stockholm. I brevet, som var utformat som ett myndighetsbrev, stod det att hennes företag sysslade med “bygg, design och inredning”. Hon uppmanades att lägga till extra sökbara företagsuppgifter och ändra eventuella felaktigheter. Hon strök därför ordet “bygg” och ersatte det med “grafisk formgivning”. I tron att brevet kom från Bolagsverket följde hon uppmaningen “Vänligen returnera snarast”.

– Jag har läst marknadsföring och brukar vara uppmärksam men just då var min livssituation stressig. Jag höll på att skola in min dotter på förskola samtidigt som jag skulle dra igång min frilansverksamhet, säger hon.

Några veckor senare kom en faktura på 4 795 kronor för “extra sökbara företagsuppgifter”. 

– Jag hade inte förstått att det var något som kostade pengar, men när de bifogade en kopia på beställningen förstod jag att jag hade blivit lurad.

På baksidan stod villkoren i mycket liten stil. Där stod också att eventuella tvister i första hand skulle lösas i det landet där Bolagupplysningen har sin hemvist, i detta fall Estland.

“Aggressiv och hotfull”

Camilla Berggren mejlade för att bestrida fakturan. Hon ringde också flera samtal till Bolagsupplysningens malmönummer.

– Kvinnan i andra änden var både aggressiv och hotfull. När hon märkte att jag inte skulle ge mig började hon deala. Till slut erbjöd hon mig att endast betala tio procent av kostnaden, alltså 479 kronor plus en faktureringsavgift.

Camilla Berggren gick med på uppgörelsen av rädsla för att den obetalda räkningen skulle hamna hos inkasso.

Hon polisanmälde också Bolagsupplysningen, men har än idag inte fått något svar eller besked.

– Idag är livet lugnare och jag skulle nog ha tagit mig tid att kolla upp företaget först. För bara några dagar sedan fick jag höra att flera vänner fått liknande brev. Jag varnar gärna andra: skicka inte in brevet! 

Så undviker du att bli lurad

Skriv aldrig under något utan att läsa all text. Glöm inte baksidan och det finstilta.

Var extra vaksam mot
erbjudanden som uppfattas som kostnadsfria.

Kom ihåg att du endast är betalningsskyldig om du har gjort en beställning.

Var extra vaksam mot fakturor från företag du inte haft kontakt med tidigare.

Bestrid fakturor via mejl för bevisningens skull. 

Tänk på att företag inte har ångerrätt när det handlar om att ingå avtal.

Kolla www.svenskhandel.se/Varningslistan 

Gör en polisanmälan om du känner dig lurad.

 

Juristen: “Bestrid fakturan om du känner dig lurad”

Då och då ringer Företagarnas medlemmar till chefsjuristen Karin Berggren och frågar om Bolagsupplysningens utskick.

– En del gråter när de inser att de blivit vilseledda av brevets utformning eller i tron att det kommit från Bolagsverket.

Karin Berggren råder den som känner sig lurad att bestrida fakturan. 

Vad händer om man bara låter bli att betala?

– Det beror på det enskilda fallet, men det är sällan den här typen av ärenden går till domstol. Företaget tjänar nog med pengar på dem som betalar.

Ett annat råd är att berätta för vänner och bekanta och att instruera sommarvikarier om att inte skicka in formuläret.

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top