10 superbär du ska äta mer av

Nu dignar naturen av bär som bara väntar på att plockas. Ge dig ut i skogen och spara till mörkare tider då kroppen behöver extra vitaminer. Ju fler färger och sorter, desto nyttigare!

10 superbär du ska äta mer av

Krusbär

Står för cirka två procent av konsumtionen. Innehåller vitaminer, mineralämnen och anti-oxidanter. Innehåller C-vitamin och mineralämnen. Tips! Koka dem gärna med lite socker och potatismjöl till kräm och servera med kall mjölk.

Jordgubbar

Det populäraste bäret att äta i Sverige (cirka 3–4 liter per person och år). Innehåller vitaminer, mineralämnen och antioxidanter. Rik på C-vitamin och folsyra. Tips! Jordgubbar smakar underbart solvarma eller på en tårta. Prova annars att marinera dem i några matskedar sylt och servera med lemoncurd utrörd i vispgrädde.

Bild 1151042

Blåbär

Blåbär är efter jordgubbar det bär vi äter mest (16 procent av bärkonsumtionen). Svenska blåbär är nyttigare och skiljs från amerikanska blåbär med ljust fruktkött. Innehåller vitaminer, mineralämnen, antioxidanter, karotenoider som kan bilda A-vitamin, vitamin K, och nyttiga antioxidanter. Tips! Kan ätas på många sätt; paj, sylt, smoothie, på pannkakor eller i filmjölk med lite, lite strösocker på.

Hallon

Åtta procent av konsumtionen av färska och frysta bär i Sverige. Innehåller vitaminer, mineralämnen och antioxidanter.  Mycket C-vitamin, järn och folsyra. Tips! Hallonen är goda färska med vaniljglass eller prova att frysa in dem med vaniljyoghurt till glass i en glassmaskin.

 

Bild 1151043

 

Vinbär (svarta, röda, gröna och vita)

Fyra procent av totalkonsumtionen men ändå mest odlade efter jordgubbar och hallon. Svarta vinbär är vanligaste bäret bland yrkesodlare, och 20 procent av hushållen har vinbär i trädgården. Innehåller vitaminer, mineral-ämnen och antioxidanter. Väldigt C-vitaminrika och rika på fibrer och vitamin K. Tips! Gör gärna rårörd svartvinbärssylt. Hirams svartvinbärssylt är klassisk och god. Röda vinbär passar bra till saft eller i bakverk.

Lingon

Tre procent av bärkonsumtionen (men då räknas inte lingonsylt in). Innehåller vitaminer, mineralämnen och antioxidanter. Rik på vitamin E och kraftiga antioxidanter. Tips! Rårörd lingonsylt passar perfekt både på morgongröten, i det grova, hembakta brödet och så till köttbullarna förstås.

Bild 1151044

Körsbär

Finns både surkörsbär (moreller) och sötkörsbär (bigarråer). Är egentligen en frukt och inget bär. Ganska hög sockerhalt. Innehåller vitaminer, mineralämnen som kalium och antioxidanter som karotenoider. Tips! Körsbär är goda att skölja och äta som de är, eller varför inte koka en marmelad och servera till ostbrickan?

Hjortron

Innehåller C-vitamin, kalium och andra mineralämnen, fibrer och nyttiga fettsyror. Tips! Bären smakar gott rårörda i lite socker med vispad grädde till, eller på klassiskt vis, med varma hjortron till camembertost.

Bild 1151045

Havtorn

Högt innehåll av vitaminer som C-vitamin och E-vitamin, mineralämnen och antioxidanter, vitamin K och karotenoider som kan bilda A-vitamin, inne-håller också nyttiga fettsyror. Tips! Färska havtornbär finns inte att köpa, men frysta förekommer. Prova att mixa i en smoothie eller köp lyxig råsaft eller juice – en riktig C-vitaminkick.

Aronia

En doldis bland bären, men ett hälsopiller. Odlas ofta som häckväxt på offentliga platser. Innehåller vitaminer, mineralämnen och antioxidanter. Innehåller mycket vitamin K och C-vitamin och karotenoider som kan bilda A-vitamin. Tips! Bären äts inte råa utan torkade eller som saft eller sylt. Det finns en svensk snaps gjord på ekologisk aronia. Den kommer från Sörmland, varunummer (83037) på Systembolaget.

Bild 1151046