Elin Ek

"Du kör inga barn i den här, va?"

Elin Ek

Många verkstäder och serviceinrättningar har börjat bjuda på olika saker medan man väntar, det är gratis gym, internetuppkoppling och oändligt stor variation av varma drycker ur fräsande maskiner i vitmålade väntrum – förlåt – lounger. Nyligen råkade jag boka bilbesiktning hos en annan firma än den jag brukar åka till. Vanligtvis blir  den gamla sortens bilbesiktningar stora som brandstationer. Men eftersom undersökningen numera kan utföras av olika företag så råkade jag alltså i julstressen boka fel. Det visade sig bli ett företag som profilerar sig som “Moderna och kundorienterade med personligt bemötande och servicetänkande – kom och ta en kaffe i vår lounge medan du väntar!”
Jag klev in i den lilla verkstaden och i receptionen stod ett bord med två stolar och en kaffemaskin. Bakom disken satt två prydliga killar i min egen ålder.

Ingen såg upp, när jag stått där ett tag så kom den ene fram och knappade på datorn, jag betalade och han nickade mot kaffeapparaten där jag varsågod fick ta. Efter ett tag kom han tillbaka, “Öh, kom med här”, sa han rakt ut, jag var först osäker på om det var mig han menade. “Du kör inga barn i den här, va?” sa han och pekade på en av ungarnas bilbarnstolar, eh jo… “den sitter för löst, en krock och det blir mos.” Jag blev alldeles kall. “Så fruktansvärt, stort tack för att du visade mig det!” Han sa inget och jag förstod att jag skulle gå tillbaka till loungen. Efter en stund var bilen klar. Pling-pling-pling! Ett ihärdigt varningsljud när jag öppnade dörren. Jag rusade in igen, den andre killen satt vid datorn och tittade inte upp nu heller. “Ursäkta, jag fick ju min bil kollad av din kollega nyss och nu är det nåt konstigt pling.” “Då är det väl bäst att du tar det med honom”, svarade han släpigt utan att se upp. “Jo, absolut men jag vet ju inte var han är…” “Han är väl därute.” Det var han och jag förklarade läget och öppnade dörren, plinget ljöd över parkeringen. “Du måste ju ha bilbältet på dig när du kör” sa han, “Jo, det har jag ALLTID – men jag sitter ju inte i bilen nu! Eller hur?!” Han vred på lite olika knappar, plötsligt tystnade plinget och han gick. Tre meter ifrån mig så ropade han över axeln att det var något ljus som stått på. Sen försvann han.

Om det här kallas servicetänkande och kundorienterat så talar vi inte samma språk. Inga kaffemaskiner i världen kan väga upp ett dåligt bemötande.

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top