Här är träningen som håller dig ung

Att träning är bra för hälsan är ingen nyhet. Men en viss typ av motion kan ge dig mycket mer än så, visar en ny studie.

Här är träningen som håller dig ung
Du behöver inte göra långa träningspass men se till att de är högintensiva. Då ger du dig själv bra förutsättningar att hålla dig ung längre, hävdas i en ny studie. Foto: Istock

Det ska vara hög intensitet i din träning. Då sätter du fart på ämnesomsättningen, ökar förbränningen, blir starkare och mer uthållig. Nu visar det sig också att den här typen av träning håller dig ung längre, skriver tidningen Bohusläningen och hänvisar till en studie gjord vid Mayokliniken i Minnesota, USA.

Det som sker vid högintensiv träning är att muskelcellernas mitokondrier ökar sin effektivitet. Mitokondrierna är cellernas kraftverk som är länkade till syreupptagningsförmåga och förbränning och dessa tappar naturligt i effektivitet i takt med att vi åldras. I förlängningen ger den minskade effektiviteten försämrad kondition och ökad risk för diabetes. Men med högintensiv träning kan du faktiskt förbättra deras funktion, även långt upp i åldrarna. 

Tester gjordes på de två åldersgrupperna 13-30 och 65-80 år. I den yngre åldersgruppen ökade mitokondriernas effektivitet med 49 procent medan man i det äldre åldersspannet kunde se en ökning med hela 69 procent.

I studien jämförde man den högintensiva intervallträningen med vanlig styrketräning och styrketräning kombinerat med kondition. Vid alla tre typer av träning kunde man se positiva resultat i form av ökad muskelmassa, men det var bara vid den högintensiva intervallträningen som cellernas kraftverk ökade sin effektivitet.

Så det är bara att sätta igång och köra intensiva löp- och cykelintervaller i vårsolen eller höga knän och upphopp i vardagsrummet, så är du på god väg mot bättre hälsa och att hålla dig ung längre.

Låter det jobbigt? Då kan du glädja dig åt att träningspassen inte behöver vara särskilt långa för att det ska börja ge effekt.