Ät dig lycklig – 9 livsmedel som boostar ditt humör

Socker och vitt mjöl kan göra dig nedstämd, men visste du att godsaker som choklad, ostron och bär kan ha motsatt effekt?

Ät dig lycklig – 9 livsmedel som boostar ditt humör
Foto: Istock

1. Banan

Bananer är inte bara goda, de innehåller också tryptofan, en aminosyra som behövs för att tillverka serotonin, ett ämne som gör oss lugna och glada. 

Foto: Istock

2. Bär

Bär som blåbär, hallon och jordgubbar innehåller ett ämne som liknar valproinsyra, ett läkemedel som används för att stabilisera humöret.

Foto: Istock

3. Quinoa

Ett ämne som hittats i quinoa är antioxidanten quercetin som har visat sig ha antidepressiva egenskaper. 

Foto: Istock

4. Ostron

Låga halter av zink, som det finns gott om i ostron, ska kunna motverka ångest och oro.

Foto: Istock

5. Choklad

Choklad gör inte bara din hjärna yngre, den kan också hjälpa till att reducera stresshormonet kortisol i kroppen. 

Foto: Istock

6. Lax

Lax är fullproppad med nyttiga fettsyror som omega-3, som höjer humöret och motverkar depressioner. 

Foto: Istock

7. Gurkmeja

I kryddig gurkmeja gömmer sig bland annat antioxidanten kurkumin, som också kan både höja ditt humör och hålla deppigheten borta. 

Foto: Istock

8. Äpple

Att äta mycket äpplen har en lugnande effekt, samtidigt som det ger dig mer energi och ökar din glädje.

Foto: Istock

9. Spenat

Spenat innehåller folsyra, som kan lindra depression och dessutom minska trötthet.

Foto: Istock

Källor: Delish, CNNWiley, Journal of Proteome ResearchNutrition and Metabolic InsightsScience IllustratedBottom Line HealthScience Direct