Njut av whiskey och trädgårdar på den gröna ön Irland!

Avresa 13 oktober 2017. Denna resa till Irland är framtagen exklusivt för Hemmets Journals läsare med höjdpunkter som besök på whiskeydestilleri, naturupplevelser runt Connemara, vackra slott och trädgårdar vid Powerscourt, Guinness storehouse bryggeri och guidad busstur i Dublin. Följ med till den gröna ön!

Vår resa till Irland bjuder på det bästa som "den gröna ön" har att erbjuda. Destilleriet Kilbeggan är det sist bevarade i sitt slag med ett fungerande vattenhjul. På museet får vi veta hur whiskey producerades förr i tiden. Under den guidade turen ser vi de ursprungliga maskinerna som har återställts och är i bruk. Naturligtvis blir det provsmakning av den gyllene drycken!

Kylemore Abbey är en gotisk kyrka byggd av vit granit och kalksten och är en av de mest fotograferade byggnaderna på Irland. Den ligger vid den vackra sjön Kylemore och är också känd för sin viktorianska trädgård.

Även grevskapet Wicklow är känt för sin natur. Den vackra blandningen av gyllene sandstränder, böljande berg, skogsklädda dalgångar och vattenfall har inspirerat konstnärer, författare och poeter i alla tider.

På kalkstensområdet The Burren trivs inga träd, själva namnet härstammar från det gaeliska ordet boireann som betyder "stenig mark". Inte långt därifrån ligger Cliffs of Moher, med sina mäktiga klippor som breder ut sig längs kusten, 200 meter över Atlanten.

Och självklart bekantar vi oss även med huvudstaden Dublin på denna härliga höstresa.

Powerscourt är Irlands mest berömda trädgård, 45 tunnland stor.

Dag 1:

Vi möts av vår svensktalande guide på flygplatsen i Dublin. På vägen till Galway gör vi ett besök på Kilbeggan-destilleriet, grundat 1757. Först serveras lunch och därefter får vi guidad visning och whiskeyprovning. Efter besöket åker vi till Galway och checkar in på vårt hotell. Gemensam välkomstmiddag på kvällen.

Dag 2:

Dagen börjar med bussutflykt till Connemara. Regionen präglas av myrar, berg och en dramatisk kustlinje. Vi gör ett stopp på Kylemore Abbey, en av Irlands största sevärdheter. Det ges tillfälle att köpa lunch innan vi fortsätter till Dan O´Haras Farm där vi hälsas välkomna av ägarna. På gården finns nötkreatur, Connemaraponnyer och åsnor. Vi får lära oss göra en perfekt irish coffee och naturligtvis också smaka den klassiska kaffedrinken.

Gemensam middag ackompanjerat av traditionell irländsk musik.

Dag 3:

Efter frukost åker vi mot det unika kalkstensområdet The Burren, och gör ett besök med lunch i kustområdet Cliffs of Moher, på vägen mot Dublin. Vi checkar in på vårt centralt belägna hotell med närhet till shopping och nöjesliv. Kvällen är fri för egna aktiviteter.

Dag 4:

En dag för vackra naturupplevelser. Först grevskapet Wicklow, sedan Irlands mest berömda trädgård Powerscourt med sina terrasser, statyer och dammar. Vi gör också ett besök på Avoca Powerscourt för den som önskar shoppa. Butiken är inrymd i slottet med dess ursprungliga karaktär. Det finns också en läcker saluhall. Vi äter lunch på en välkänd pub och besöker sen Glendalough med sitt kända kloster från 500-talet. På eftermiddagen återvänder vi till Dublin. Kvällen är fri för egna aktiviteter.

Dag 5:

Bussrundtur i Dublin. Vi ser Dublin castle, Christchurch, St Patrick's cathedral och Phoenix park. Lunch på egen hand, guiden tipsar gärna om bra matställen. På eftermiddagen gör vi ett besök på Guinness Storehouse där vi lär oss allt som finns att veta om Guinness öl. Vi avslutar besöket med en pint i panoramabaren medan vi njuter av utsikten över Dublin. Gemensam avskedsmiddag i en populär restaurang som varit en gammal kyrka, i hjärtat av Dublin.

Dag 6:

Efter frukost åker vi till flygplatsen för hemresa mot Stockholm.

Cliffs of Moher, med sina mäktiga och dramatiska klippor.

Kylemore Abbey är idag en internatskola för flickor och drivs av nunnor. Byggnaden är Irlands mest fotograferade hus. Foto: Shutterstock

Kilbeggan-destilleriet är väl bevarat och har ett fullt fungerande vattenhjul från förrförra seklet. Foto: Shutterstock

Connemara är berömt för den fantastiska naturen och områdets ponnyer. Foto: Shutterstock

Dublin genomkorsas av floden Liffey som kantas av väl bevarad, färgglad 1800-talsbebyggelse. Foto: Shutterstock