Läkaren: "En timmes promenad i veckan minskar risken för depression”

Överläkaren och psykiatrikern Anders Hansen menar att om det skulle finnas en tablett som hade samma effekt för välmåendet som fysisk aktivitet skulle det vara världens mest sålda läkemedel.
– Motion är medicinen vi glömde, säger Anders Hansen.

Läkaren: "En timmes promenad i veckan minskar risken för depression”

Stress, oro, ångest och depression drabbar många i mer eller mindre omfattning under livet. Tänk om det fanns en tablett vi kunde ta; som gör en mer stresstålig, minskar oron och förebygger depressioner, och som dessutom gör att hjärnan blir yngre och minnet och koncentrationen bättre. 

Det finns. Tabletten kallas fysisk aktivitet.

Anders Hansen, överläkare och psykiatriker, har skrivit boken "Hjärnstark"; om hur motion och träning stärker din hjärna. För Icakuriren berättar han att det räcker med någon timmes promenad i veckan för att till exempel minska risken för depression.

Hjärnan krymper under hela livet, och trots att det hela tiden bildas nya hjärnceller så dör celler i snabbare takt än det hinner bildas nya. Minnescentrum (hippocampus) är ett av områdena i hjärnan som minskar när man blir äldre. Genom magnetkameraundersökningar av hjärnan har man kunnat se att hos de som konditionstränar regelbundet har faktiskt minnescentrum istället vuxit. Genom träning kan man alltså föryngra hjärnan, få bättre minne, koncentration och ökad kreativitet. Hjärnan och kroppen blir också mer tålig för stress, oro och ångest.  

Det optimala för att bli mer stresstålig och träna hjärnan är att få upp pulsen och bli svettig tre gånger i veckan, i cirka 30-40 minuter per gång.

– Det jag tror är viktigt i det här perspektivet är att fysisk aktivitet inte bara är det som händer på gymmet, utan att man börjar få in träningen i sin vardag, som att gå i trappor, cykla till jobbet eller ta en promenad på lunchen.  Vi har en explosion av psykisk ohälsa i samhället idag och för att möta den måste vi se på det lite bredare än att vi bara ska behandla 15-20% av befolkningen med mediciner, där är vi ju redan snart. Det kommer inte räcka utan det behövs något mer. 

Foto: Istock

Vilken träningsform har bäst effekt på hjärnan? 

– Det är konditionsträning. Promenader är bra men springa är bättre, det kommer man inte ifrån. Men all träning som innebär att man får upp pulsen och bli svettig; cykla, simma, längdskidåkning, tennis eller annat – allting är lika bra. 

Tror du att träningen i framtiden kommer komma "på recept" och kanske ersätta antidepressiva mediciner för de som lider av oro, ångest och depressioner?

– Jag tror det, absolut. Jag tror personligen att effekterna på hjärnan av fysisk aktivitet är så stor så att jag tror att det kommer vara en huvudsaklig anledning till att folk motionerar om 20 år. Men det tar tid innan sådant här sjunker in, det är relativt ny kunskap. Man har vetat att det är viktigt väldigt länge, men att det är så här viktigt har man inte vetat förrän nu och nu börjar man förstå vad det är som händer i hjärnan när man rör på sig.

Vilka mekanismer i hjärnan som omvandlar träning till den här mentala uppgraderingen som det faktiskt handlar om, det kommer vara en oerhört viktig pusselbit, menar Anders.

– Jag tror att vi måste ta bort associationen till sport, idrott och prestation. Det är inte vad det handlar om. Vill man träna efter prestation eller satsa fullt ut på någon idrott så ska man förstås göra det. Men vi behöver alla motionera. "Det där med träning kan ju inte spela någon roll, det där har bara att göra med att vara sportig", så resonerar många. Det måste vi bli av med, men det tar tid. Det tog till exempel också lång tid innan folk förstod att det var farligt att röka. 

– Om man lär sig mer om hur hjärnan faktiskt påverkas så blir det nästan omöjligt att inte vilja träna, säger Anders Hansen. Foto: Stefan Tell.

Vad är det mest fascinerande du själv lärt dig om hjärnan och träningens påverkan på den? 

– Många saker, överlag att träningen får så omfattande effekter på hjärnan. När jag har läst om den här forskningen har jag tänkt gång på gång; "tänk om det fanns en tablett som kunde göra det här";  som bevisligen kunde göra att man blev 60 procent mer kreativ i någon timme, den tabletten hade ju funnits överallt och varit otroligt hårt marknadsförd. En tablett som minskat risken för demens med 40 procent hade varit världens mest sålda läkemedel.  

Anders berättar att han fick ett "aha-ögonblick" när han läste evolutionsbiologi och hur vi har behövt logiken, kreativiteten och andra tankeaktiviteter när vi rört på oss, inte när vi suttit ner och varit inaktiva. När vi var ute och jagade behövde alla hjärnaktiviteter vara på helspänn, därför har hjärnan slipats på ett sådant sätt så att den stärks av fysisk aktivitet.

– Vi har behövt våra tankemässiga förmågor när vi har rört på oss. Det gäller även oss, det är därför vår hjärna stärks av det, trots att vi lever i en helt annan värld. Motion är medicinen vi glömde, som vi trodde vi kunde vara utan och som vi felaktigt associerar till sport.

– Om man lär sig mer om hur hjärnan faktiskt påverkas så blir det nästan omöjligt att inte vilja träna, avslutar Anders.