Dansa dig till bättre minne!

Hjärngympa, som ett lite svårare korsord, anses fortfarande vara det bästa för att hålla minnet i trim. Men rätt mat och en svängom på dansgolvet hjälper också. Och det är aldrig för sent att börja träna minnet.

Dansa dig till bättre minne!

För våra förfäder var minnet ett hjälpmedel för att överhuvudtaget kunna överleva. Kvinnorna berättade om recept på mat och mediciner, männen memorerade vägarna hem när de letade mat.

Idag har vi svårt att klara vardagen utan agendor, pm och notiser i mobilen.  Vi använder miniräknare och skriver inköpslistor. Och ju mindre vi tvingas minnas, desto svårare blir det att komma ihåg.

Men minnet är människans äldsta konstfärdighet och det går att träna upp i alla åldrar. Bara du lär dig en bra teknik och hittar dina egna knep.

På världsmästerskapen i minnesteknik kan deltagarna på en timme memorera ordningen på upp till 18 blandade kortlekar – 936 kort! Så långt behöver vi vanliga inte gå, men minnet behöver en struktur för att fungera.

Smarta minnesknep

De som lyckas förankra nya kunskaper i gamla som redan finns i lagrade i minnet, är de som får bäst resultat i minnestester. Stiftelsen Äldrecentrum i Stockholm har studerat hur 250 personer i åldrarna 20-85 år bäst kom ihåg en fyrsiffrig pinkod. De som använde personliga knep som "året jag tog studenten" kombinerat med antal kusiner kom ihåg pinkoderna nästan ett år längre än övriga.

Lärdomen är att du ska göra något med informationen du ska komma ihåg. Koppla till personlig erfarenhet; organisera, visualisera, repetera. Ta reda på hur just du minns lättast och använd dig av det när du ska komma ihåg saker.

Utöver mental träning förbättras minnet av fysisk aktivitet. En svängom på dansgolvet ökar blodgenomströmningen i hjärnan och redan efter tio minuters träning strömmar minnesförbättrande tillväxthormon ut i blodet. En studie från USA visar att den som dansar regelbundet minskar risken för demenssjukdomar med 60 procent.

Saker som påverkar minnet

•    Utbildning. Ju längre desto mindre glömska.
•    Kön. Kvinnor minns bättre än män.
•    Social aktivitet. Att umgås med vänner, gå på möten eller laga mat håller minnet i trim.
•    Mat. Näringsrik mat med rätt fetter (Omega-3 och kokosolja), mineraler och vitaminer som

•    Sömn. Synapsförbindelserna stärks när du slumrar. Glöm inte tuppluren mitt på dagen.
•   Kosttillskott. Råder det alltid delade meningar om, dock vet man att brist på B12 och folsyra ger sämre minne. Annat som anses främja minnet är vitaminerna B1, B2, B3, D, E, A och C . Samt extrakt från Ginko biloba.

•   Sjukdomar. Kan påverka minnet. Depressioner, högt och lågt blodtryck, sköldkörtelrubbningar, diabetes och brist på vitamin B12 och folsyra.
•   Rökning. Ansågs förr förebygga demens. Detta stämmer inte.