Hur ska jag motivera mig själv att träna?

Jag behöver verkligen börja träna men jag tycker det är så svårt att komma igång. Jag är inte direkt överviktig men har lagt på mig ett och annat trivselkilo de senaste åren och nu trivs jag inte alls med dem. Dessutom har min läkare sagt att mitt blodtryck är lite för högt och att träning är ett bra sätt att få ner det.

 

Som ung tränade jag mycket men efter mina graviditeter och småbarnsåren kom jag av mig och sedan dess har jag aldrig kommit igång igen. De försök jag gjort de senaste åren har börjat bra med inköp av träningskort, men så efter några gånger har jag tröttnat. Jag blir så besviken av att min kropp är så otränad och tung, så olik den jag på något sätt förväntar mig att jag ska ha. När jag väl börjat hoppa över träning blir det svårt att komma igång igen så oftast rinner det bara ut i sanden.

 

Ibland har jag tänkt att jag ska ta raska morgonpromenader varje dag eller att jag ska jogga efter jobbet men inte heller det brukar funka någon längre tid. Hur kan jag göra för att få motivation så att jag kommer igång med min träning?

Psykolog Liv Svirsky svarar:

Att få till livsstilsförändringar brukar vara svårt och kräver en del hårt arbete och beslutsamhet. Det kan låta tråkigt att det är så, men då kan det vara bra att veta att det finns en del saker du kan tänka på för att underlätta för dig själv. För det går att lyckas!

 

En bra start är att fundera över vad man vill uppnå med sin träning. Vissa tränar för att nå en viss vikt, andra för att slippa ryggvärken, bli piggare eller springa milen på en viss tid. Skulle det i ditt fall kunna vara bra att ha som mål att nå en viss vikt och ett visst blodtryck? Det är ju tydliga och mätbara mål som du lätt kan se hur du sakta men säkert närmar dig. Du kan dessutom använda de målen som en påminnelse om varför du tränar och så snart du börjar göra framsteg blir du uppmuntrad.

 

Nästa steg är att göra en plan för dig själv som du kan följa och som successivt leder mot målet. Tänk på att planen bör vara realistisk. Du skriver att du brukar besluta dig för att promenera eller jogga dagligen. Kanske är det ett exempel på en för krävande plan. För högt satta föresatser kan leda till att man misslyckas och när man misslyckas så sipprar lusten snabbt bort. Varför inte bestämma dig för en snällare plan och sedan unna dig att verkligen vara nöjd med dina framsteg?

 

När du har ditt mål och din plan klar är det viktigt att verkligen se till att komma igång med träningen. Här är det bra att göra allt du kan, med kunskap om dig själv och för att underlätta för dig själv. Vilken tid på dygnet passar dig bäst att träna på? Somliga tränar helst på morgonen medan andra föredrar kvällen. Välj det som fungerar bäst för dig. Välj även en träningsform som du verkligen gillar. Finns det fler är variation ofta bra för att hålla intresset vid liv över längre tid.

 

Behöver du bli sporrad av andra? Kanske kan du i så fall träna ihop med en vän så att ni kan uppmuntra varandra? Om du berättar för vänner om dina träningsframsteg får de möjligheten att uppmuntran dig vilket ökar din lust att fortsätta. Ni skapar på det sättet tillsammans en god cirkel. En dyrare lösning är att köpa några timmar med en personlig tränare. Då kan du få väldigt mycket stöd, inspiration och goda råd.

 

Många som har svårt att få till träning argumenterar inför varje träningstillfälle med sig själva om ifall de ska gå och träna eller inte. Träning kanske är det "rätta" men att ligga kvar i tv-soffan känns mer lockande. För att undvika att hamna i den sortens dividerande med dig själv kan det vara bra att på förhand ha bestämt vad och när du ska träna så att du inte behöver ägna tid åt att fundera på saken. Håll dig bara till din uppgjorda plan och påminn dig om hur nöjd du kommer bli efteråt.

 

Ofta är träning svårast i början men om man väl kommer över de initiala trösklarna brukar lusten komma av sig själv, något du säkert känner igen från när du var yngre. Det betyder att du bara behöver kämpa med dig själv en begränsad tid innan det kommer att gå betydligt enklare.