Eva Rydberg: "En ära att få vara med i år igen"

Årets julkalender blir den femte i ordningen för Eva Rydberg – därmed är hon den skådespelare som gjort näst flest. Barnbarnet Astrid sitter garanterat bänkad framför tv:n för att titta. 6-åringen har själv redan hunnit debutera på scen med mormor och för släkttraditionen vidare i yngsta generationen.

Eva Rydberg: "En ära att få vara med i år igen"

Eva Rydbergs premiär i julkalendern blev 1967 då hon spelade journalist i Teskedsgumman mot bland annat Birgitta Andersson. 50 år senare är hon med i det klassiska programmet på SVT för femte gången. I år agerar skådespelerskan professor Styregaard i Jakten på tidskristallen.

– Det är bara Johan Ulveson som har gjort fler kalendrar än mig, sju stycken. Så jag får väl hänga i ett tag till och hoppas få vara med igen, skrattar Eva.

Hon beskriver årets upplaga som "fantasifull, spännande och rolig". Den bygger på Erika Wallins fantasytrilogi Speglarnas hemlighet.

– Den handlar om att tiden kommer att stanna. Världen är på väg att gå under och barnen måste rädda den. Vi måste in till universums mitt och jag ska hitta släktingar som kan hjälpa till på vägen, berättar Eva.

Både Teskedsgumman (som visats två gånger) och Trolltider (som visats tre gånger) tillhör våra mest populära och hyllade julkalendrar sedan starten 1960. I den sistnämnda var Evas roll Kleva alias Gloria en av huvudkaraktärerna.

– Det är fantastiskt roligt att få äran att vara med i kalendern, med sin långa och starka tradition. Jag älskar verkligen att spela mot barn, de är så underbara. De här serierna är ju med och bygger upp stämningen och barnens förväntan inför julen.

Rydbergs på scen

Evas barnbarn Astrid och Vera är sex respektive två år. Den äldsta dotterdottern har hunnit se en del julkalendrar – bland annat Trolltider, där mormor var med.

– Astrid har följt med till olika uppsättningar på Fredriksdalsteatern i Helsingborg som jag spelat i och är van att se mig på scenen. Därför är det ganska naturligt att se mig på tv också.

Gissa om Astrid kommer att sitta bänkad framför rutan när kalendern drar i gång.

Trots sin unga ålder har den lilla damen själv hunnit börja med skådespeleri. Redan i fjol spelade hon i Farmor och vår herre med mormor Eva på Helsingborgs Stadsteater. Något som inte precis är en ovanlighet inom familjen och släkten.

Eva Rydberg driver Fredriksdalsteatern med maken och producenten Tony Johansson. Båda hennes vuxna barn Birgitta och Kalle jobbar också som skådespelare, liksom svärsonen Robert Rydberg.

Både barnen och svärsonen ska tillsammans med Eva spela i uppsättningen Fars lilla tös nästa sommar.

– Jättekul förstås, roligt att alla har blivit så duktiga. Sedan får jag väl erkänna att jag har med dem lite av egoistiska skäl också. Om de inte är här skulle jag knappt få träffa dem alls på sommaren. Jag tycker att jag kan ha det lilla privilegiet att engagera dem eftersom alla somrar i mitt liv har gått åt till jobb. Ja, alla utom de sju första och de två när jag väntade barn.

Foto: Janne Danielsson/SVT.
Ensamblen i årets julkalender.

Har du haft mycket dåligt samvete över att ha varit borta på kvällar och helger genom åren?

– Ja, men det har varit blandade känslor. Barnen har ju fått följa med en hel del och fick också intresse för att spela teater. På Fredriksdalsteatern fick de först hjälpa till med olika saker, fortsatte som statister och har senare fått större roller.

Eva producerar somrarnas föreställningar tillsammans med maken Tony. Paret träffades för 39 år sedan och har varit gifta i 38 år.

– Vi började som kompisar på turné, drack te och pratade. Men när turnén var slut och vi skulle skiljas åt kändes det jobbigt, så båda förstod ganska fort att det var något mer än vänskap. Och det har ju hållit i många år, säger Eva och ler.

Hon ser det som en stor fördel att båda är i samma bransch.

– Det är så skönt att vi jobbar med samma sak och har liknande tider. Då har vi full förståelse för varandra. Något som hade kunnat vara svårt annars, med tanke på att jag spelar alla dagar i veckan utom måndagar på sommaren, berättar hon.

Foto: Håkan Bengtsson/IBL

Från balett till cirkus

Eva växte upp i ett arbetarhem i Malmö där pappa Karl var reparatör och mamma Hertha arbetade på en påsfabrik.

Hon började på balettskola som liten, spelade barnteater och dansade på Malmö Stadsteater i yngre tonåren. Eva var balettelev hos Fru Fransen i Köpenhamn, men fick höra av danspedagogen att hon passade bättre som clown, med sina roliga miner som fick andra att skratta.

Via en roll som dansare i Povel Ramels Knäppupprevy och i Karl Gerhards Jubelsommar fick hon smak på cirkuslivet. Senare blev det clownframträdanden på Cirkus Schumann i Köpenhamn, Cirkus Benneweis och Cirkus Scott.

Därefter musikaler som West side story, krogshower, revyer, teatrar, tv-serier, filmer, fem LP-skivor och deltagande i Melodifestivalen.

Du har ju gjort nästan allt man kan göra – finns det något du är extra stolt över?

– Gladast är jag över privilegiet att ha fått prova så många olika saker. Men jag måste säga att min show på Sporting Club i Monaco och då jag fick vara uppvärmare till Frank Sinatra i Globen och Lena Horne på turné slår väldigt högt.

2018 firar du 60 år inom teatern och fyller dessutom 75 år. Någon ålderskris?

– Nej, skrattar Eva, det är mer att jag tänker på hur enormt fort tiden har gått. Men så är det väl när man har roligt? Jag hade stora fester både när jag fyllde 30, 40, 50 och 60 år. Nu firar jag födelsedagen genom att åka någonstans med barn och barnbarn!