10 livsmedel du ska undvika om du lider av ballongmage

Svullnar magen upp när du ätit? Ballongmage är ett vanligt problem. Här är maten du kan testa att utesluta, för att se om dina besvär försvinner!

10 livsmedel du ska undvika om du lider av ballongmage
Foto: Istock

Visste du att 20 procent av världens befolkning uppskattas lida av IBS. Det är en funktionell magtarmsjukdom, vilket betyder att man inte kan hitta några fel i mage eller tarmar, de fungerar bara inte riktigt som de ska. Vanliga symtom är uppsvälld mage, oregelbunden mag- och tarmfunktion med diarré, förstoppning eller omväxlande mellan dessa. Sjukdomen är ofarlig men kan vara riktigt besvärlig att leva med.

Här är 10 livsmedel det kan vara värt att akta sig för:

1. Lök

Lök innehåller vattenlösliga fibrer som kan reta upp känsliga magar. I lök och vitlök finns även oligosackarider, sammansatta sockerarter, som jäser i tarmen och kan orsaka gaser. 

Foto: Istock

2. Bönor, linser och kikärter

Baljväxter kan verkligen ställa till det för en känslig mage. Många magar kan dock vänja sig vid att hantera baljväxter om man äter lite och sedan trappar upp. Det kan vara värt att testa konserverade bönor i spad då de innehåller mindre mängd fibrer och är betydligt skonsammare för magen. 

Foto: Shutterstock

3. Kål

Kål innehåller så kallade sockeralkoholer som både är laxerande och gasbildande. Även blomkål och broccoli kan ge besvär. Rent generellt kan råa grönsaker ge mer gaser än kokta. Om du kokar grönsaker kan det ibland hjälpa om du häller bort det första kokvattnet sedan det kokat upp. Därefter häller du på nytt vatten och låter det sedan koka tills allt är klart.

Foto: Istock

4. Päron 

Både päron och äpplen innehåller sockeralkoholer som är gasbildande och laxerande. Testa att skala och riva äpplet – det kan göra din mage mindre uppsvälld.

Foto: Shutterstock

5. Kolsyrade drycker

Högt intag av kolsyrade drycker (även mineralvatten) kan orsaka problem med gaser och uppsvälldhet. Drick vanligt vatten istället. 

Foto: Istock

6. Mjölk

Laktos kan reta tarmen och ge problem, särskilt om du är laktosintolerant. Välj bort mjölk och satsa på kalciumkällor i form av hårdost, fetaost, halloumi och mozzarella. Många klarar även av att äta naturell yoghurt.

Foto: Istock

7. Grovt bröd

Riktigt grovt bröd med hela kärnor och mycket fibrer kan ställa till det för den känsliga magen. Prova surdegsbröd, det funkar bättre för många.

Foto: Shutterstock

8. Avokado

Även avokado innehåller sockeralkoholer som är gasbildande och laxerande. 

Foto: Istock

9. Sötningsmedel

Sötningsmedel har vid överdriven konsumtion en laxerande effekt för de allra flesta människor, men har du känslig mage kan du reagera på en väldig liten mängd. Undvik tuggummi och halstabletter. Genom att tugga tuggummi sväljer man dessutom mycket luft, vilket kan ge uppsvälld mage. 

Foto: Istock

10. Friterad mat

Friterad mat är väldigt fet och svårsmält och ligger kvar länge i magen.

Foto: Istock