9 superlivsmedel för din hjärna

När din hjärna inte får tillräckligt med bra näringsämnen, påverkas dina tankar och ditt humör. Här är maten du ska satsa på om du vill ge din hjärna de allra bästa förutsättningarna att hålla sig frisk och klarsynt!

9 superlivsmedel för din hjärna

1. Nötter

De ger dig B-vitaminer, magnesium, järn, zink, nyttiga fettsyror, E-vitamin och fibrer. Valnötter har även ett högt innehåll av omega-3-fettsyror.

2Tranbär

Detta superbär är sprängfullt av antioxidanter och fantastiskt nyttigt för hela kroppen. Det sägs även kunna fördröja degenerativa hjärnsjukdomar, såsom alzheimers. 

3. Lax

Forskning visar att omega-3-fettsyror från feta fiskar kan ha en viktig roll för att upprätthålla hjärnans struktur och funktion som annars påverkas negativt med stigande ålder. De nyttiga fettsyrorna kan ge ökad hjärnvolym och minskad risk för alzheimers.

4. Avocado

Denna mättande godsak innehåller hälsosamma fetter som verkar antiinflammatoriskt och hjälper till att skydda hjärtat. Ett friskt hjärta ger en god tillförsel av blod och syre till alla organ, även hjärnan.

5. Broccoli

Denna gröna bukett är bland de mest näringsrika grönsaker som finns. Broccoli har ett högt innehåll av vitamin C, kalcium, vitamin K, järn, fibrer och folat. Och kasta inte stjälken – den är lika nyttig som toppen! 

6. Bönor och linser

Baljväxter är bra vegetabiliska proteinkällor och har dessutom lågt GI vilket gör att blodsockret stiger långsamt efter måltid och du slipper besvärliga "energidippar" som påverkar humöret.

7. Ägg

Ägg brukar kallas för naturens egen multivitamin och innehåller näringsämnet kolin som är bra för hjärnan. Ett lågt intag av kolin kan öka risken att drabbas av leversjukdomar, hjärt och kärlsjukdomar samt påverka de neurologiska funktionerna i hjärnan negativt.

8. Havregryn, fullkornsbröd och råris

Fullkorn är gynnsamt för att motverka inflammationer i kroppen. Låggradig inflammation är en riskfaktor kopplad till fetma och hjärt-kärlsjukdom men kan också påverka hjärnans minnesfunktioner på ett negativt sätt.

9. Gröna bladgrönsaker

De ger dig massor med B-vitaminer som är viktiga för koncentrationsförmågan.

...och 3 saker din hjärna helst vill slippa

1. Alkohol minskar depåerna av nödvändiga vitaminer och mineraler i kroppen och större mängder påverkar på sikt både humöret och allmänhälsan negativt.

2. Artificiella sötningsmedel har kopplats till hyperaktivt beteende, problem med impulskontroll, migrän och
depression.

3. Vitt mjöl och härdade fetter saknar de nödvändiga näringsämnen vi behöver för att stödja en god hjärnfunktion. De ersätter ofta de goda fetterna som vi behöver få i oss från kosten.

Källa: mialundin.se