Ladda batterierna i sommar - här får du 10 sköna tips!

Sommaren är här och det finns så mycket därute att se och göra! Här är tio tips som hjälper dig utnyttja semestern på bästa sätt och ladda batterierna så att de räcker ända fram till jul (och helst ännu längre).

Ladda batterierna i sommar - här får du 10 sköna tips!

 1. Ut och njut av solen

Många människor på norra halvklotet får i sig för lite D-vitamin. I Sverige har en majoritet av befolkningen för låga nivåer av D-vitamin och mer än tio procent lider av uttalad D-vitaminbrist under vinterhalvåret.

Sommartid räcker det med 20 minuter i solen varje dag för att ladda D-vitamindepåerna helt. Det motsvarar en dos på 250 mikrogram. För att uppnå samma mängd från andra källor än solen skulle man varje dag behöva få i sig ett kilo lax eller 50 glas mjölk.
Försök få sol på dig varje dag för att fylla på ditt D-vitaminförråd så att det räcker långt in på vintern. Men lagom är som bekant bäst – bränn dig inte!

2. Grilla grönt

Visst är det underbart att grilla på sommaren och sedan sitta utomhus och njuta av den goda maten. Men grillat behöver inte vara synonymt med rött kött. Det finns så mycket spännande grönsaker att lägga på grillen. Att äta mer grönt och mindre rött kött är inte bara bra för klimatet utan även för hälsan då det minskar risken för tarmcancer som är Sveriges tredje vanligaste cancerform. Dessutom får du i dig mängder med vitaminer och mineraler. Tänk färgglatt på tallriken!

Här är några gröna grilltips:

* Skär zucchini och aubergine på längden, så trillar de inte ner i glöden utan ligger kvar på gallret.
* Förkoka rotfrukter och potatis innan du lägger dem på grillen.
* Ringla dressing på grönsakerna efter grillningen, då droppar det mindre och smakar mer.

3. Morgonpromenera

Att promenera är en utmärkt motionsform som passar de allra flesta. Sommartid är det ljuvligt att börja dagen med en runda. Det är dessutom bra för förbränningen eftersom träning på tom mage gör att kroppen använder fett som bränsle. Ju mer kuperad terrängen är, desto mer förbränner du. Magmusklerna får dessutom jobba i uppförsbacke och du får upp pulsen vilket gör att konditionen förbättras. Men den allra största vinsten med en morgonpromenad är nog ändå att frukosten smakar så gudomligt gott efteråt!

4. Frossa i bär

Finns det något godare än solmogna jordgubbar och syrliga svarta vinbär? Forskning visar att kvinnor som äter bär mer än tre gånger i veckan löper 32 procents lägre risk att drabbas av hjärtinfarkt jämfört med dem som äter bär mer sällan. De flesta bär innehåller dessutom ellagsyra som skyddar huden från solens skadliga effekter.

Bär är också extremt rika på C-vitamin. En portion krusbär innehåller ungefär 20 gånger mer C-vitamin än motsvarande mängd apelsiner.

5. Lev långsamt

Försök varva ner under sommaren. Gå lite långsammare och tugga lite långsammare när du äter. Stressa inte när du inte måste och jaga inte upp dig över allt du behöver hinna och fixa. Få in lite mindfulness i ditt sätt att tänka och lär dig acceptera saker du inte kan förändra.

Regnar det när du planerat en dag på stranden? Ödsla inte energi på att reta upp dig, det skapar bara negativa känslor. Kanske kommer du att få världens mysigaste dag på soffan med en god bok? Och egentligen är det ganska härligt att vara inomhus när sommarregnet smattrar på rutan...

6. Sätt gränser

Sommaren är kort och en sak är säker – du kommer aldrig att hinna med att resa utomlands, renovera badrummet och bjuda hem alla vänner du försummat under året. Målet med sommaren kan inte vara att alla ska bli nöjda, ibland måste du sätta dig själv i första rummet och känna efter vad du själv, innerst inne vill ha ut av dessa få varma veckor. Vem vill du hinna träffa? Vad vill du hinna uppleva?

7. Sov ut

Vi är många som sover för lite i vardagen. Dålig sömnkvalitet har visat sig ha ett klart samband med ökad risk för hälsoproblem som exempelvis högt blodtryck. I Sverige lider omkring en halv miljon av sömnstörningar och den främsta orsaken tros vara stress och oro. Ta därför tillfället i akt att koppla av och sova mer under din semester!

Här är några sömntips:

* Mörklägg i sovrummet så att du inte vaknar när solen går upp.
* Försök hålla någorlunda fasta sovtider även under semestern.
* Varva ner på kvällen, både fysiskt och mentalt.

8. Stärk huden med bra mat

Vissa livsmedel är särskilt bra att äta sommartid då de stärker hudens naturliga skydd mot solen. Tomatsås sägs exempelvis minska solkänsligheten och omega-3-fettsyror som finns i fisk sägs minska risken för solskador. Antioxidanterna i svart, grönt och rött te kan också ha en skyddande effekt och mörk choklad innehåller antioxidanten flavonol som ökar fukthalten i huden och gör den tåligare mot solen.

9. Umgås med vänner

Passa på att spendera tid med nära och kära! Bland personer som umgås med kompisar och familjemedlemmar minst tre gånger i veckan är det bara 6,5 procent som får depressiva symtom, visar en ny studie som utförts vid University of Michigan i USA. Sommartid är det dessutom mer okomplicerat att ses. Packa en picknickkorg och bestäm träff på stranden eller ta en kaffe på en bänk i solen. Svårare än så behöver det inte vara att umgås när det är varmt ute och kvällarna är ljusa.

10. Ta salta bad

Att äta mycket salt är inget läkarna rekommenderar. Att däremot behandla huden med salt kan vara riktigt bra för hälsan då det både är stimulerande och rengörande. Framför allt är det havssaltet med alla sina mineraler som har effekt på huden. Ta ett dopp i havet varje dag! Kanske i samband med din morgonpromenad?